Sådan undgår du at købe tøj, du aldrig bruger

Der findes en række fælder, når det gælder fejlkøbet nede i tøjbutikken. Det store spørgsmål er derfor, hvordan vi undgår det i fremtiden.

img_9250

Vi har alle sammen mindst én eller et par liggende derhjemme. De der par bukser, den der T-shirt eller efterårsjakke, som vi i sin tid købte, men kun fik i brug en gang eller to. Ifølge Kit Yarrow, amerikansk psykolog og forfatter med speciale i forbrugerisme, kan fejlkøbet skyldes flere ting. Det skriver hun bl.a. om i en artikel for det amerikanske magasin Money, men spørgsmålet er nu blot, hvordan vi i fremtiden undgår det.

Mærkevare frem for kvalitet - En klassisk fejl er, at vi går på kompromis, fordi tøjet er på tilbud. Pludselig køber vi tre T-shirts, som vi aldrig ville have skænket et blik, hvis vi skulle have betalt fuld pris, og så har du pludselig tre ekstra T-shirts til at ligge derhjemme og fylde i skabet.

Lige så ofte kan det skyldes, at vi har set os blinde på mærkevaren, men derved ignorerede de åbenlyse mangler, som tøjet kan have, skriver den amerikanske forbrugerpsykolog.

Vi mener, Det er ofte, at kunderne kommer ind og spørger efter et specifikt og dyrt mærke, fordi det for dem er en blåstempling af, at tøjet så også har kvalitet. Faktum er bare, at en T-shirt til en billigere pris ofte vil være i lige så fin kvalitet som trøjen med det dyre logo på brystet. Og man kan kun sikre sig, at der er tale om kvalitet, ved selv at mærke efter.
Vores store anke mod at købe tøj på nettet er, at du nemt kan blive forblændet af, at det er en mærkevare. For er der tale om en mærkevare, der er sat 500 kr. ned på nettet, så ved du jo ikke, om det er en kopivare. Det har du ingen chance for at vide, for du kan ikke føle efter på stoffet. Det kan du, når du står nede i butikken. Der vil du fx kunne mærke, at striktrøjen til 500 kr. er af samme kvalitet som den til 800 kr. Det eneste, der skiller dem ad, er mærket.

Den rationelle løsning ville lyde noget a la: ”Hold nu op, mand. Det er et par bukser!” Men det er altså nemmere sagt end gjort. Et alternativ er derfor, at du – hvis du virkelig har fundet et par bukser, der får dig til at ligne en James Dean-model – investerer i to eller flere eksemplarer af dem.


Uoverensstemmelse mellem fantasi og realitet når vi shopper tøj, visualiserer vi vores fremtidige selv. Vi mener, at shopping kan være med til at stimulere et billede af os selv eller den, vi gerne vil være. Men en gang imellem kan der være en uoverensstemmelse mellem vores selvbillede og tøjet, vi køber.

Et eksempel kunne være ferien i Thailand. Tre dage inden hjemrejse har du investeret i en ny hvid stråhat. Den passer til din nye bohemeagtige livsstil, den åbne hvide hørskjorte og dertilhørende bukser. Men du er kun lige kommet et par skridt ud af ankomsthallen, før det står lysende klart, at hat og hørbukser ikke rigtig matcher med dit danske januar-jeg. Vi mener, at det i høj grad gælder om at være ærlig over for sig selv, når man shopper.

En anden uoverensstemmelse kan opstå i det fysiske selvbillede. For mens en stram hvid T-shirt, der stumper lige over bæltekanten, komplimenterer en 23-årig James Dean-lignende model i en stor parfumekampagne, vil den som oftest se mindre flatterende ud på en 33-årig dansk John Mogensen-figur. Det er også her butikken; Vores ansvar skal fremvises - da man med en ærlig mening, for muligheden til en bedre beslutning.

Kom i kontakt med os​

Åbningstider​

​Mandag - fredag:

10.00-17:30​

Lørdag

10.00-14.00​

Søndag

Lukket

 
 
 
 
Nogle felter er ikke udfyldt korrekt

Firma:

Tøjhuset i Nibe

CVR: 37792543

Adresse:

Grydstedgade 6

9240 Nibe

Tøjhuset i Nibe

Grydstedgade 6
9240 Nibe